woensdag 18 februari 2015

Van Anita en Roger naar een slecht aftreksel van Bridget Jones.

Soms zie je iemand staan en voel je direct de drang om diegene beter te leren kennen. Waarom is een raadsel maar hoe is misschien nog wel het grootste vraagteken. Zoals gezegd maakt de eerste indruk namelijk het grote verschil tussen wel of geen klik. Ik ben iemand die opzich vrij makkelijk op iemand af stapt om een babbeltje te maken (als mijn bui in die modus is ten minste anders heeft het ook echt geen zin want dan komt de secreet in mij naar boven).
Wanneer ik iemand zie waar ik echt op het oog een klik mee voel wordt ik echter een spin op de muur die niets durft te zeggen, wel in de buurt blijft en alles volgt. Een beetje creepy al zeg ik het zelf. Ik ga observeren,  wat voor type zou het zijn,  wat brengt hem aan het lachen,  hoe beweegt hij, etc, etc, etc.
Tot het moment dat ik een boost heb van energie en lef (helaas meestal onder invloed) en ik er gewoon op af stap. Alle goed bedachte plannen en observaties lijken ineens uit mijn hoofd geblazen en ik ga praten over dingen die mij op dat moment bezig houden, eenhoorns enzo.

Vreemd genoeg is dat vaak wel de manier want je raakt in gesprek en ineens lijkt die klik in contact honderdduizend keer sterker dan die klik die je in eerste instantie op het oog voelde. Het gesprek houd nooit op. Voor je het door hebt heb je al een tripje, twintig gerbera's, honderd wandelingen, tweehonderdvijftig nachten en miljarden kusjes achter de kiezen en nog steeds kun je niet ophouden met praten. Die klik, die aantrekkingskracht is zo massive dat je je bijna niet voor kunt stellen dat er ooit een dag zou kunnen komen dat je niet met elkaar praat.
Je groeit steeds meer naar elkaar toe en raakt verstrengeld. Een beetje als Anita en Roger uit 101 Dalmatiërs die zelfs op elkaar leken kwa kleding en uitstraling. Het voelt vertrouwd en zeker. Het is fijn om iemand lief te hebben en zowel een beste vriend als een lief in een te hebben.  Weten dat je op ieder moment van de dag elkaar berichtjes kan sturen of dat je even langs kunt gaan voor een kus. Het is fijn om je veilig te voelen bij iemand,  jezelf en geliefd (want ja ineens kan dat, er is een gek die van je houd zoals je bent). Je kunt een waslijst vullen met alle kleine en grote dingetjes die je zoveel doen, zoals dat eigenwijze plukje. 

Maar na drie ruzies, negen woordenwisselingen en tachtig jaloerse opmerkingen word je bijna gedwongen om verder te kijken. Wij zijn toch die match made in heaven, waarom lopen we hier dan tegenaan? We houden toch van elkaar? En we hebben het toch fijn? Wat is dit nou? En dan zie je ineens de verschillen. Dat egocentrische is misschien toch niet zo goed bedoeld voor mij en misschien zijn mijn sarcastische grapjes niet altijd even sarcastisch en wie spaart er nu in godsnaam pinguïns? De dingen die je ooit schattig vond zijn ineens irritant en de twijfel aan alles neemt toe. Maar het gevoel neemt niet af. Gevoelsmatig is dit nog steeds de gene waar je gek op bent, wie je geen minuut wil missen, waar je oud mee wilt worden en waarnaast je iedere ochtend wakker wil worden. Die klik is niet verdwenen maar is die klik genoeg voor een duurzame relatie?  Blijkbaar niet.

Nu is het nooit fijn om uit elkaar te gaan. Het liefst zit je alleen nog maar onder je dekentje op de bank en staar je vooruit alle herinneringen in je hoofd afspelende als op een dia projector.
Nu ken ik deze break-up's. Je voelt je kut en je wil niets meer want het heeft toch allemaal geen zin. Het charmante beeld van Bridget Jones in pyjama met fles wijn ziet er in realiteit niet zo florissant uit.

Maar dat zijn relaties die uit zijn gegaan omdat het gevoel bij een van beide weg was. Dat doet zeer en is alles behalve makkelijk maar dragelijker dan wanneer je beide nog steeds de behoefte hebt om naast elkaar wakker te worden of elkaar de hele dag door te appen. Iedere imbeciel weet dat je dat niet moet doen en uitgezonderd van de zatte appjes aan je liefde die niet meer je liefde is en ook geen liefde meer voor je voelt zal je dat ook niet meer doen. Wanneer je beide nog steeds die behoefte aan elkaar hebt is het lastiger en zit er niets anders (so it seems) op dan het over je heen laten komen. Proberen jezelf in het gareel te houden, een streng wijn dieet volgen en regelmatig alles eruit gooien bij dierbare tot alle liefde uit je is weggedreven en je klaar bent voor die beloofde nieuwe (betere) start.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten