vrijdag 8 april 2011

Vakantie

Vrijwel iedereen gaat wel eens op vakantie. Gewoon er even tussenuit en genieten op een plek weg van huis. Ik ben net een paar dagen op vakantie geweest en er zijn toch een aantal dingen die opvallen als je voor een week weg gaat naar een land dat je nog niet zo goed kent. Ieder land heeft namelijk z'n eigen cultuur en eigen gewoontes deze kunnen fijn zijn maar ook minder. Zo kun je genieten van het heerlijke eten maar ondertussen toch wel een beetje het verse brood van thuis missen. Op deze manier ga je de dingen die je hebt nog meer waarderen. Zo vind ik mijn ienieminie toilet ineens helemaal niet meer zo rampzalig en kan ik genieten van een douche onder een warme volle straal zonder haren in t putje. Of gewoon van weer fietsen. Ook ga je mensen missen en over dingen na denken. Je zou zeggen hoe veel kan een week nu uitmaken? zo lang is dat nu ook weer niet.. maar een week in het buitenland weg uit je comfortzone en weg van je vrienden en familie ( een deel dan) maakt je toch telkens weer een beetje ander mensen. Door na te denken maak je weer plannen voor de toekomst dat wilde ik eigenlijk altijd nog doen en waarom doe ik dat dan toch niet? of je doet inspiratie op voor een nieuwe tekening die je maar niet af kon maken. Of je komt tot de conclusie dat je misschien toch geen punt wil zeggen achter een relatie want door weg te gaan merk je ineens hoeveel die gene voor je betekent en dat je eigenlijk helemaal niet zonder die persoon wilt zijn. Of je komt erachter wie je wel en niet gemist hebben wie smst je ondanks dat je weg bent? wie neemt zo snel mogelijk contact op? vraagt hoe het met je gaat zonder er vanuit te gaan dat het goed zal gaan? ik vind het altijd wel mooi om even uit de scene te stappen om alles even op een andere manier te kunnen zien. Ik heb een hekel aan reizen maar vind het heerlijk om in het buitenland te zijn. Om een nieuwe taal te leren en mensen te observeren. Om nieuwe gebruiken te ervaren en mensen te ontmoeten. Ik ben een zon liefhebber en kan dan ook echt genieten van de eerste warme zonnestralen. En ondanks dat ik een beetje down thuis kom omdat je ineens weer bam in je standaard leventje wordt gedumpt vind ik het ook wel lekker om weer gewoon 'normaal' te kunnen doen.
Vakanties zijn leuk, vermoeiend en inspirerend maar alleen als ze af en toe zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten