woensdag 11 september 2013

Stoppen met roken

Dat stoppen met roken was echt een vet goed idee. Ik ga niet zeggen dat ik er een gelukkiger persoon van ben geworden of dat ik het makkelijk vond. TOTAAL NIET. Wat dat betreft zie ik mezelf nooit meer stoppen met roken. Ik ben erachter gekomen wat de voordelen zijn van roken en wat de nadelen. Met deze kennis opzak kan ik mijn eigen overwegingen nemen. Ik heb een lijstje gemaakt met voors en tegens. Hieronder zie je die terug:
Voors:
Tegens:
·         Het is ontspannend
·         Je spreekt mensen makkelijker aan
·         Je eet minder
·         Het is slecht voor je.
·         Je stinkt continu naar rook.
·         Je bent facking veel geld kwijt.
·         Je werkt jezelf het graf in.
·         Stoppen is hel.
·         Je bent altijd opzoek naar een aansteker.
·         Je staat op de meest onmogelijke plekken aangezien ze rokers graag in ieniemienie benauwde hokjes proppen.
·         Je proeft en ruikt minder goed.
·         Écht super fijn om te zoenen met een roker (als je zelf niet rookt) is het niet.
·         Je belast anderen met jouw rook.
·         Je uiterlijk wordt er niet bepaald beter op.

Zoals je ziet en wat eigenlijk ook niet meer dan logisch is zijn er meer redenen tegen roken dan voor. Nu moet ik er eerlijk bij zeggen dat dit gebaseerd is op mijn week zonder sigaretten dus in hoeverre dit nou werkelijk boekdelen spreekt en ik kan zeggen dat ik me genoeg heb ingeleefd is natuurlijk in twijfel te trekken. Maar ik heb er zeker wel wat voordelen van ervaren. Stiekem ben ik ergens ook wel trots aangezien ik zelf had verwacht dat ik het nooit zo lang vol zou houden. Na 6 jaar roken is het toch best wel een gewoonte geworden zeg maar. Maar zoals al eerder gezegd was het niet makkelijk. Het was echt hel op aarde, zeker op de momenten dat ik het gevoel had dat de hele wereld tegen mij was miste ik de sigaret enorm. Ware het niet dat ik erachter ben gekomen dat ik een enorm vangnet heb en er heel veel mensen zijn die support bieden. Natuurlijk zijn dat nooit de mensen die je had verwacht of waar je misschien stiekem op had gehoopt maar dat maakt het misschien deste fijner. Juist omdat het de mensen zijn waar je niet op had gerekend. Nu komt alleen het moeilijke punt. De week is voorbij. Je zou zeggen dit was een goede start en nu moet je doorzetten, true, zeker waar. Er staan genoeg punten aan de tegen kant om aan vast te houden. Ware het niet dat ik ondertussen de motivatie volledig mis en de voor-kant aantrekkelijker vind klinken dan de tegen-kant. belachelijk natuurlijk want het klinkt zo niet logisch. Misschien is het de verslaving die spreekt maar ik neig er sterk naar mijn oude verslaving weer op te pakken. Slim? nee, zonde van mijn poging? ook nee. Ik denk dat ik er veel van heb geleerd en dat ik me heb bewezen aan mijzelf. Nu ben ik helaas een streber en is het voor mij nooit genoeg. Ik zou me een zwakkeling voelen als ik met een stok op de stoel zou klimmen om een pakje sigaretten van de kast af te pakken terwijl ik aan de andere kant denk, voor wie doe ik dit? moeilijkmoeilijkmoeilijk..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten