woensdag 29 augustus 2012

tevreden?


Af en toe heb je van die periodes waarin je even niet zo lekker in je vel zit. Dingen lopen niet zoals je wil en je bent teleurgesteld in jezelf en je omgeving. Niet dat iemand er ook maar iets aan kan doen, dingen lopen nu eenmaal zoals ze lopen maar je had het liever anders gezien en reageert je nu af op je omgeving die dit eigenlijk helemaal niet verdient. Vaak krijg je dan de vraag, wat deed je een jaar geleden op deze dag? De meeste zullen geen idee hebben, hiermee kan de vraagsteller aanduiden dat niet alles zo slecht is als het lijkt en je dingen uiteindelijk toch wel vergeet en verder gaat. Maar wat nou als je wel weet wat je een jaar geleden op deze dag deed? Wat je voelde en hoe je in je schoenen stond. Wat nu als je dit vergelijkt met hoe je nu in je schoenen staat? Ben je nu sterker of beter dan toen? Ben je gegroeid? Of ben je blijven hangen in die periode. Wanneer je voor jezelf zo’n samenvatting maakt komen er vaak conclusies uit: ja ik ben gegroeid, ik ben alweer een jaar verder op mijn opleiding. Maar ben ik nu werkelijk gegroeid als persoon? Zou ik nu niet meer dezelfde fouten maken als een jaar geleden? Voel ik me nu beter dan toen? Waarschijnlijk zou ik alles precies zo doen als dat ik het heb gedaan. Niet dat dit de beste oplossing is geweest maar het was mijn manier. Je wordt niet altijd een beter mens door je acties, je doet alleen maar je best om verder te gaan. Zijn dit dingen die je jezelf kwalijk moet nemen? Kun je het jezelf kwalijk nemen dat je niet zo veranderd bent als dat je had gewild een jaar geleden? Waarschijnlijk wel.  Wordt je hier een beter persoon van? Nee. Waarschijnlijk als je over een jaar of twee terug kijkt op dit jaar zie je een heleboel veranderingen en ben je trots op wat je in die tijd hebt bereikt. Dat je dit niet op het moment zelf ziet betekent nog niet dat je niet bent veranderd. Fouten zul je blijven maken, grote of kleine rampen en je zult er elke keer weer van balen. Toch zijn ook deze fouten nodig om de persoon te worden die je nu bent, of je hier nu tevreden mee bent of niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten