zaterdag 21 januari 2012

leer van je fouten

Hoe fijn zou het zijn als je af en toe eens zou leren van je eigen fouten of van de fouten van een ander. Hoe vaak hoor je wel niet verhalen van vrienden aan waar je zelf ook over zegt dat had je echt niet moeten doen of waarom heb je het niet zo of zo aangepakt? om vervolgens natuurlijk precies hetzelfde doen waar je een ander een preek over hebt gegeven. Af en toe heb je van die heldere momenten waarin je denkt dít moet ik in ieder geval niet meer doen bijvoorbeeld wanneer je iemand voor 100% vertrouwde terwijl je eigenlijk best wel wist moet ik eigenlijk helemaal niet doen maar er is toch dat iets waardoor je die gene blijft vertrouwen terwijl je omgeving met grote borden staat met DOE NIET! DOE NIET! toch ben je eigenwijs en doe je het toch en ben je nog verbaasd ook wanneer uiteindelijk blijkt dat iemand inderdaad niet te vertrouwen was. Het is typisch hoe dat stemmetje in je hoofd zegt ho stop dit moet je niet doen maar je het vervolgens toch doet. Op het moment voelt het heel goed en weet je zeker dat je dingen zo moet doen maar de dag, week, maand of het jaar daarna denk je toch hoe stom ben ik om dat zo te doen.. ik had mezelf net wat hoger ingeschat. Het maakt verder niet uit want je bent ook maar een mens en als mens maak je gewoon fouten maar het zou af en toe toch best wel fijn zijn als je er ook wat van zou leren. Nu zou het slot moeten komen waarin ik verklaar dat ik fouten heb gemaakt maar zeker weet dat ik het nooit meer zo aan zou pakken, als ik dat zou zeggen zou ik liegen want ik weet donders goed over een paar dagen, een week, een maand of over een jaar maak ik weer precies dezelfde fout leer er gewoon maar mee te leven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten